BINNENVAARTDAGEN ZWIJNDRECHT

EIGEN EVENT

Zwijndrecht. De Thuishaven van de Binnenvaart. Maar wel een Thuishaven zonder 'eigen' evenement voor deze branche. Die kans konden we niet aan ons voorbij laten gaan natuurlijk. Dus sinds 2019 is daar verandering in gebracht. De Binnenvaartdagen: een publieksevenement voor het bedrijfsleven, scholen, horeca én de muziekliefhebber. Van de Binnenvaart. Voor Zwijndrecht. Door BURO RUW.

Uitdaging

Een eigen event betekent: geen opdrachtgever. Dat geeft vrijheid. Maar ook stof tot nadenken. Je moet keuzes maken. Veel keuzes. Je hebt nóg meer verantwoordelijkheid. Des te meer met een publieksevenement. Qua organisatie. Maar ook voor promotie en marketing. En veiligheid. Hoe bereik je het juiste publiek? Hoe verzamel je sponsoren? Welke datum kies je? Wie wordt de hoofdartiest?

Maar ook. Wat wordt het logo? Onze eigen huisstijl moet goed zijn. Herkenbaar. Blijvend. Want we willen dit evenement laten terugkeren. En zorgen voor een enorme aanloop. Nu, maar zeker ook de komende jaren. Dit project. Een van de grootste uitdagingen tot nu toe.

Concept

De kade van Zwijndrecht. Dé locatie voor dit evenement. Daar waren we zo over uit. Het evenemententerrein is groot. Of lang. Net hoe je het bekijkt. We besloten de vrijdag volledig op te dragen aan leerlingen van branchegerelateerde opleidingen en binnenvaartbedrijven. Ontmoeten en ontdekken. Op zaterdag stond 'feest vieren' centraal. Beide dagen gratis entree - voor iedereen. Entertainment. Optredens. En food & drinks van lokale ondernemers. Voor ieder wat wils. Dat was het uitgangspunt.

Zonder bezoekers geen event. Dus hoe bereiken we onze doelgroepen? We gingen aan de slag met een communicatieplan. We kozen voor focus op online, maar wilden offline niet laten liggen. Alles in goed overleg met de Gemeente. De 1e indruk moet goed zijn. Nee wacht: perfect.

Creatie

Het begin: maandenlange voorbereiding. Dik draaiboek. Communicatie en marketing to the max. Van billboards langs de snelweg. Tot levensgrote banners op het eventterrein. Van interviews op de lokale radiozenders tot artikelen in de krant. Een eigen website. www.binnenvaartdagen.nl En social media campagnes. Veel. En groots.

Dag 1: De officiële opening wordt gedaan door niemand minder dan de Burgemeester van Zwijndrecht. Om 12.05 klinkt het officiële startsignaal - een toeter van een schip. Tuurlijk, wat anders. Scholieren mogen binnenkijken bij grote binnenvaartschepen. Net als ieder ander die nieuwsgierig is.

Creatie

Er zijn diverse spectaculaire shows op het water. Maar ook op de kade is genoeg te beleven. Van informatiestands van binnenvaartbedrijven, tot diverse kramen waar ambachtslieden aan de slag zijn. Van eetkraam tot schmink. Van barista tot poffertjeskraam. Van schipperskoor tot DJ.

Dag 2: Focus op feest vieren. Tientallen verkeersregelaars leiden alles in goede banen. Letterlijk. Want het is druk. Heel druk zelfs. Bezoekers stromen het terrein op. Politie houdt de hele dag een oogje in het zeil. Spektakel op het water. Kinderen vermaken zich. Ondernemers doen hun verhaal. Ouders sluiten mét elkaar de avond dansend af met: Frans Duijts. Voor de sponsoren een exclusief georganiseerde afterparty op een schip. Onze eigen Nolan maakt er deze dagen een digitaal feest van. Tussentijdse vlogs. Interviews. Een indrukwekkende aftermovie.

<

Impact

De Binnenvaart op de kaart. Veel nieuwe contacten. En aanstormend talent voor ondernemers. Wat moet ik gaan studeren? Kinderen interesseren zich voor de Binnenvaart. Scholen ontvangen veel nieuwe aanmeldingen. Zwijndrecht laat zich van haar beste kant zien. Eén groot feest voor bewoners én bezoekers. Een bezoekersaantal van 17.500 voor de eerste editie. Onbeschrijfelijk! Zwijndrecht. Terecht de Thuishaven van de Binnenvaart. Op naar de volgende editie, toch?

Waar we het uiteindelijk voor doen: impact! En dat laten we graag in beeld zien. Werkt toch beter dan 1000 woorden.

Al doen cijfers het volgens ons ook altijd erg goed…

25

GEREGISSEERDE OPTREDENS

17500

BEZOEKERS

68

NIEUWE LEERLINGEN BINNENVAARTOPLEIDINGEN

LADEN...

LADEN…

https://buroruw.nl/cases/agrioil-on-the-move/