Tussen Corovoor en Corona

Een bizarre wereld...

OKTOBER | “De échte ondernemers staan op in Corona-tijd.” én “Creatieve ondernemers redden zich altijd.” Je hoort en leest het overal. Ik las het té vaak. Er zit een kern van waarheid in, maar het voert de druk ook behoorlijk op. Om op dat moment gek van te worden…

2010. Oprichtingsjaar Buro RUW. 2020, BURO RUW, 10 jaar later. Een jubileumjaar dat niemand voor mogelijk kan houden. Kan, want het jaar is nog niet voorbij. Wie weet wat ons allemaal nog te wachten staat. Niemand. Wel weet ik hoe de afgelopen maanden voorbij gevlogen zijn… tergend langzaam én waanzinnig snel.

“We gaan alle klanten en relaties uitnodigen! Vrienden, kennissen? Ja, ook. We gaan er één groot feest van maken. We bestaan maar één keer tien jaar. Als een evenementenbureau dit niet viert…” Een beslissing, genomen in oktober 2019. Uitvoer? Zomer 2020. Tjonge jonge, wat hebben we hier zin in. En stiekem, wat hebben we het ook verdiend. We werken hard. Het bedrijf gaat goed! We zochten eigenlijk alleen nog een praktisch moment. Want gaat dit allemaal wel passen tussen alle mooie opdrachten door? Een luxeprobleem.

Maart 2020. Een half jaar later. Wat een klap. Een pandemie gooit roet in het eten. Alles, maar dan ook álles verandert. En alles, maar dan ook álles verandert in negatieve zin. Bijna alle geplande evenementen worden geannuleerd. Een aantal wordt verschoven om deze, op een later tijdstip logischerwijze, alsnog te annuleren. Alle plannen, al het (dubbele) werk, maar vooral ook al mijn persoonlijke motivatie… van 100 naar 0. Misschien wel naar -1. Voor mij weken lang tobben, teleurstelling op teleurstelling en vooral héél veel vragen over – Wat nu? – Ineens had je tijd om hierover na te denken. De tijd stond stil. Niet vooruit te branden. De tijd niet, en ikzelf ook niet.

Twee maanden en 6 kilo later. COVID-19 is voor de evenementenbranche een onveranderd boos beest. Nog altijd geen enkel schot in de mogelijkheden. MAAR, wel schot in de ideeën. 10 jaar lang organiseerde Buro RUW evenementen. Dit ging altijd gepaard met veel geregel. Communicatie is een groot onderdeel van een goede organisatie. “Weet je wat, we focussen ons op de communicatie. We gaan alles doen wat we al jaren deden. Daar waar we ook goed in waren en waar we uiteindelijk óók een schat aan ervaring in hebben. Verzorgen van video’s, sociale media, websites en de complete branding voor bedrijven. We gaan gave projecten organiseren. Alleen dan zonder evenementen.”

BURO RUW, ondertussen met 7 hoofdletters, versie 2020 is geboren (voor de kenner, we noemen haar UCCI). Dit konden Marjolein, Walter en ik niet alleen. Nolan helpt ons als pixelpoetser met glorieuze ideeën vaak uit de technische brand. Marck is zijn partner in crime en heeft aan 1 woord (en een kopje koffie) voldoende. Arwin is onze kersverse aanwinst en maakt alles wat los en vast zit qua video- en grafische zaken. En Melis? Melis is onze stagiair en zet de puntjes op de oh zo belangrijke i. Kom op man, we zijn dit jaar gewoon verdubbeld!

Oktober 2020. De wereld ziet er nog altijd raar uit. 2020 is extreem. Maar de oranje wereld van BURO RUW ziet er weer positief uit. Én ik ben zelf weer 3 kilootjes kwijt. Mogen wij ons dan die creatieve ondernemers noemen die ons kop boven water houden? Die door anders te denken nieuwe kansen zien? Ik ga gewoon JA zeggen. Iets waar ik mega trots op ben!

We gaan er weer voor en we knallen met elkaar ruw door, in de tijd tussen Corovoor en Corona.

Rutger Hoogerwerf

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Goede communicatie. Toffe uitingen. Een tijdrovend traject. Bij BURO RUW weten we daar alles van. Maar door onze efficiënte aanpak kunnen we snel schakelen. Een korte lijn. Da’s toch fijn!